Uutinen Edustus

AC Oulu toteutti syyskuussa asiakastyytyväisyyskyselyn. Vastauksia tuli yli 330 kappaletta. Voittajien kesken arvottiin VIP-kausikortti kaudelle 2017. Voittaja on Inka Keränen, paljon onnea Inka! Alta näet asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset.

Ottelutapahtuma

ottelutaphtumapng

Yli 70% vastaajista antoi AC Oulun ottelutapahtumalle hyvän tai erittäin hyvän arvosanan. Suurimmat syyt miksi katsojat tulevat AC Oulun kotiotteluihin, on kiinnostus lajia kohtaan, urheilullinen menestys, sekä tutut oululaispelaajat. 

– Yleisellä tasolla ottelutapahtumaamme arvostetaan korkealle. Yleisö itsessään kaipaa lisää tunnelmaa, sekä oheismyyntiä- ja ohjelmaa, kertoo AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen

Kysyttäessä mitä ottelutapahtumassa tulisi kehittää, toivottiin mm. parempaa musiikkia, tehokkaampaa videotaulun käyttöä, sekä äänimainosten vähentämistä. Musiikkimaku on ihmisillä yksilöllinen asia, videotaulun käyttöä ohjaa osittain Palloliiton säännöt, ja ottelussa kuuluvat äänimainokset kuuluvat seuran toimintaan. Kaikki hyvät ideat otettiin vastaan, ja samalla resurssien mukaan käyttöön. AC Oulu pyrkii jatkuvasti kehittämään omaa toimintaansa parempaan suuntaan. 

 

Ottelutapahtuman markkinointi

markkinointi

Yli puolet vastaajista antoi AC Oulun ottelutapahtuman markkinoinnille hyvän tai erittäin hyvän arvosanan. Markkinointikanavana ylivoimaisesti tavoittavin on Facebook. Seuraavat sijat menivät AC Oulun internet-sivuille, sekä sanomalehtimainonannalle. Laivastonsinisten tuottamasta materiaalista katsojia kiinnostaa eniten otteluennakko, -raportti ja videokooste. 

– Suuri yllätys oli se, että tienvarsitaulut tavoittavat heikosti. Teemme markkinointia käytännössä nolla budjetilla, sen vuoksi ollaan panostettu sosiaaliseen mediaan. Siellä seuraajien hankkiminen on meille todella tärkeä prioriteetti. Perinteinen näkyvyys meillä on sidoksissa hyvin vahvasti yhteistyökumppaneiden kanssa. Katukuvassa näkymiseen ja sissimarkkinointiin tulemme kiinnittämään enemmän huomiota, kertoo Meriläinen. 

Vapaassa sanassa AC Oulun markkinoinnille annettiin todella hyvää palautetta. Laivastonsinisten sosiaalisen median kanavat saivat hyvin kiitosta, mutta kehitettävää on palautteen perusteella perinteisissä medioissa (TV, radio, sanomalehti), sekä näkymisessä katukuvassa. 

Lipunmyynti

lipunmyynti

 

Puolet vastaajista ostavat lipun portilta. Ennakkolipun katsojista ostaa kolmasosa. Näistä lipuista suurin osa hankitaan Arinan myyntipisteistä. 

– Me haluamme kääntää suhteen ennakkomyyntiin, koska se helpottaa huomattavasti ruuhkapeleissä. Ennakkomyynnin osuuden kasvattaminen poistaisi jonottamisen, sekä muita ongelmia. Meillä on tällä kaudella ollut paljon lippukampanjoita, osa niistä toimi loistavasti ja osa ei. Kampanjat kuuluvat aina osana laajempaan yhteistyöhön, kertoo seurajohtaja Meriläinen.

Vapaa sana -osiossa ennakkolippujen ja kausikorttien myyntiä kehuttiin vuolaasti. Saimme myös hyviä kehitysideoita liittyen lipunmyyntiin. 

Oheistuotteet

Yli 75% vastaajista ostaa kioskituotteita AC Oulun ottelutapahtumasta. Vapaa sana -osiossa kehuttiin oheistuotteiden valikoimaa, mutta moitittiin jonoja ruuhkapeleissä. Alkoholijuomien Happy Hour palkittiin kiitoksilla. Kehitysideana pyydettiin katsomoon myyntiä. 

– Jonotus on suurin haaste 15 minuutin puoliajan takia. Myyntipisteitä ja talkoolaisia on rajallinen määrä. Resurssien puutteessa koitetaan kehittää toimintaa, kertoo Meriläinen. 

Turvallisuus

turvallisuus

Noin 99% vastaajista tuntee olonsa turvalliseksi tai erittäin turvalliseksi AC Oulun ottelutapahtumassa. Kysymyksiä tuli paljon porteilla tehtävistä turvatarkastuksista. 

– Me toimimme Palloliiton turvallisuusmääräysten mukaisesti. Emme voi itse keksiä erilaisia sääntöjä. Toki on hieman koomista ottaa sateenvarjo pois tarkastuksessa, mutta valitettavasti emme pysty säännöistä poikkeamaan, toteaa Meriläinen. 

Joukkue

joukkue1

Vastaajista yli 70% oli sitä mieltä, että tämän kauden joukkueessa on hyvä sekoitus sekä kotimaisia, että ulkomaisia pelaajia. Vapaa sana -osiossa annettiin paljon palautetta ja tuotiin esille eri näkemyksiä. Joukkueen taktiikasta ja pelaajistosta monta eri mielipidettä.

– Selvästi urheilupuoli laittaa eniten ihmisissä tunteita peliin. Jokaisella saa ja pitää olla oma näkemys valmennuksesta, joukkueesta ja pelaajista. Joukkue on seuran ainoa ja tärkein tuote. Sen pitää herättää tuntemuksia, kertoo Meriläinen. 

Yhteistyökumppanit

yt-kumppanit

AC Oulun yhteistyökumppanuudet vaikuttavat kulutuskäyttäytymiseen kyselyn mukaan yli 60 %:lla vastaajista. Iso lukema! Yrityksiä nimettäessä selvästi eniten käytettiin palvelualojen yrityksiä, jotka palvelevat myös yksityisiä henkilöitä. Yli 80% vastaajista on vahvasti tai erittäin vahvasti sitä mieltä, että AC Oulun kautta tehtävä urheilumarkkinointi lisää yrityksen positiivista imagoa.

–  Olemme panostaneet yritysten näkyvyyteen positiivisessa mielessä. Jokaiselle yhteistyökumppanille on pyritty löytämään keinot näkyä AC Oulun markkinointikanavissa. Yritysten kohderymät ja tarpeet ovat erilaisia, joten olemme pyrkineet löytämään jokaiselle jotakin. Tottakai yrityksiä tarvitaan aina lisää mukaan meidän toimintaan, laaja yhteistyökumppaniverkosto on iso plussa verrattuna yhteen isoon toimijaan, analysoi Meriläinen. 

Seura yleisesti

Vapaa sana -osiossa AC Oulua kehuttiin vuolaasti seurana. Kiitosta saivat positiiviset kampanjat ja talouden tervehdyttäminen. Laivastonsiniset tunnetaan oululaisena ja paikallisena toimijana. AC Oulun pientä organisaatiota kehuttiin nuorekkaaksi, kehittyväksi sekä vastuulliseksi. Vuosien aikana on tapahtunut muutosta, mutta silti osa muistaa seuran huonot ajat. On hyvä pitää mielessä, että AC Oulu on kuitenkin vasta nuori seura. 

– Jokaista peliä lähdetään voittamaan, mutta AC Oulua kehitetään vuosien tähtäimellä. Täytyy muistaa missä tilanteessa seura oli 2010 lisenssipäätösten vuoksi. Viidessä vuodessa on tapahtunut todella iso muutos. Sitä työmääärä ei saa vähätellä, päättää seurajohtaja Meriläinen.